Kryoturbate Polygoonbodem

Vorig jaar vond ik tijdens mijn reis op IJsland deze patronen in een vlak terrein tussen wat lavavelden.
Het leek alsof iemand bezig was geweest het land te bewerken: alle steentjes waren keurig op regels geharkt. Bij elkaar vormden ze een honingraatachtige structuur. Een opvallend grid, een regelmaat en een ordening waar ik wel behoefte aan had gekregen in dat woeste IJslandse natuurlandschap.

Ik heb bij mijn middelbareschool aardrijkskunde leraar navraag gedaan over het ontstaan van deze structuren. Hij kwam als eerste met de naam van het verschijnsel: kryoturbate polygoonbodem.

Heerlijk die woorden: kryoturbate polygoonbodem

En in het kort de verklaring:

1 door vorst ontstaan eerst krimpscheuren, zij verdelen de bodem in polygonen
2 ijslenzen in de bodem drukken stenen omhoog
3 ijslenzen staan evenwijdig aan het afkoelingsvlak
4 zijn er stenen in de grond aanwezig dan worden die dwars op het afkoelingsvlak naar buiten gedrukt
5 in het midden van de polygonen komen zij dus omhoog , maar de krimpscheuren worden van weerszijde met stenen gevuld (hier dus extra concentraties); hierdoor ontstaan walletjes aan het aardoppervlak, recht boven de krimpscheuren.

(Met dank aan Adri Donker)

Geef een reactie

