Idul Fitri

Vorige week ging ik zwemmen in het Winotosastro hotel. Je kan er een kaartje kopen alleen voor het zwemmen, en het is het beste zwembad wat ik hier in de buurt heb kunnen ontdekken. Meestal ben ik er alleen. Vorige week kwamen er twee dames richting de kleedhokjes. Veel gegiechel . Toen ze er uitkwamen waren ze volledig aangekleed: strakke T-shirtjes en dito leggings. Daaroverheen een sexy string-badpak. Ik lag op de kant een boek te lezen. Ze gingen te water en bleven zo’n beetje aan de overkant van het zwembad liggen bakvissen aan de rand. Na een poosje besloot ik een frisse duik te nemen en op het moment dat ik er in dook kwamen de dames er uit…..En toen ik er zelf weer uitging maakten de dames weer water, mij ondertussen angstvallig in de gaten houdend. Ik dacht eerst nog dat het misschien toeval was en dus ging ik er na een minuut of 5 weer in om de proef op de som te nemen: precies hetzelfde gebeurde.

Eergisteren hadden we hier in de studio de Durian party. Helaas zonder Durian, want die was nergens te krijgen. Zelfs niet in de meest exclusieve supermarkten, waar toch heel wat Thaise importvruchten te vinden waren. Volgens de reisgids: de Durian ruikt soms zo slecht dat ie in veel gevallen wordt verboden in hotels en op luchthavens. Als je echter een beetje gewend raakt aan de geur zal de smaak je aangenaam verrassen (net als met sommige kazen) Helaas dus, we moesten het doen met ander exotisch fruit, waaronder Dragon Fruit, ( van een langbladige cactusplant) Snake Fruit, Monkey Fruit en Star Fruit. Ik had in het Belgisch cafe Via Via een fles chianti gekocht. Ook dat is bijna nergens te krijgen, behalve in de toeristencafés of in de betere hotels. Goedkoop is het zeker niet!

De dames hier waren ondertussen druk bezig met het verpakken en adresseren van de poster voor de tentoonstelling Landing Soon #4. De poster ziet er mooi uit en het is tevens een goede herinnering om nu zo’n beetje met de afronding van het werk voor de tentoonstelling te beginnen. Vanaf 23 oktober hier in de Cemeti Gallery!

Het einde van de Ramadan is in zicht. Vannacht was er groot feest in de stad. Idul Fitri. Een feestelijke optocht van drumbands, dans en zang. Het houdt het midden tussen een processie en een karnavalsoptocht. Lampionnetjes, papieren boten, draken en auto’s worden meegedragen in de stoet. Ik zag er ook een reusachtige Micky Mouse met lichtgevende ogen tussen. Vanmorgen vroeg was er een groots gebed op de Alun Alun.

Vanavond wordt er nog een keer feest gevierd want er zijn twee verschillende moslimgemeenschappen waarvan de een Idul Fitri op 12 en de andere op 13 oktober viert. Ze konden het samen niet eens worden over de datum, die te maken heeft met de eerste nieuwe maan. En dan te bedenken dat de Grieken 2500 jaar geleden al een zonsverduistering konden voorspellen. Waarschijnlijk houden ze hier gewoon wel van een feestje…

Geef een reactie

