Techniek

Na al dat heen en weer geren over het Plateau van Dieng, tussen de zwavelbronnen door, blijkt er een knop van mijn afstandsbediening te zijn verschoven. Daardoor heb ik de laatste dagen allerlei foto’s ad random gemaakt en is de film er letterlijk doorheen gevlogen. Dus in plaats van in een sessie van twee uur heb ik nu in een kwartier mijn hele film verbruikt. En ik maar tot zonsondergang door fotograferen… ( door denken te fotograferen ) Balen.

Het goede nieuws is dat het probleem is opgelost.

Aan het einde van mijn werkperiode is een tentoonstelling ingepland. Ik zal dus toch iets tastbaars moeten produceren want ik kan moeilijk volstaan met een stapeling gele Kodak doosjes gevuld met belichtte film. Ik heb een adres gevonden waar ze negatieven kunnen scannen en ga dus toch maar beginnen met het ontwikkelen van tenminste één film. Hopelijk resulteert dat in een goede foto van een Sawah die ik tot flinke proporties kan laten uitvergroten.

Die foto wil ik dan combineren met kleine, digitale, foto’s van de kweekveldjes met jonge rijstplantjes die je her en der tegenkomt. Die veldjes zijn niet veel groter dan twee bij drie meter en omdat de plantjes daar heel dicht op elkaar staan van een onwaarschijnlijk verzadigde frisgroene kleur. Daar komt bij dat er geregeld jonge plantjes worden verspeend zodat die rechthoekige eilandjes op een soort puzzelstukjes gaan lijken.

De workshop met de kinderen hier in Yogya was leuk. Zo aan het begin van de Ramadan was het voetbalveld inderdaad volledig uitgestorven. We konden het hele veld over. Dat was ook wel nodig om de vlieger tussen de bebouwing de lucht in te krijgen. Met een digitale kamera hebben we foto’s gemaakt in de namiddagzon. Kijk het lijkt wel een verjaardagsslinger.

De vlieger terug opwinden hoefde ik zelf niet te doen. Er had zich een vrijwilliger tussen de toeschouwers gemeld, vervaarlijk uitziend met een vliegenierspet en twee dolkachtige messen aan zijn riem. Hij draaide de hele boel soepeltjes naar binnen. En wees ondertussen met zijn duim naar z’n mond. Na afloop wilde hij wel een bekertje water.   

Nog even een bericht over de beesten rondom en in de Cemeti Studio:

’s Avonds komen er Tjiktjaks op de spaarlampen af. Ze verzamelen er muggen. Vooral bij de voordeur onder het afdakje kunnen er wel een stuk of zes gezellig rondom die spaarlamp aan het plafond hangen. Verder is er een Gecko in huis, slechts een keer gezien maar verder elke avond roepend: Gecko! Of eerder èeoo. Soms lopen er een paar kakkerlakken heen en weer tussen de badkamer en de keuken en zijn er heel veel mieren in allerlei soorten en maten (de meeste buiten) en huismussen (de échte Hollandse huismus)

 

 

Geef een reactie

