Dieng

Met de taxi naar het Plateau van Dieng gereden. Dieng is een klein landbouwstadje wat op ongeveer 2000 meter hoogte ligt. Als de hellingen niet al te steil zijn is er landbouw: kleine akkers tegen de bergen geplakt. Nu in de droge periode moeten ook de allerhoogste akkers bewaterd worden. Meestal gaat dat met een motorpomp en een slang, soms ook gewoon met een gieter.

De gewassen die er geteeld worden zijn kool, maïs, pepers, tabak en aardappelen. De oogst komt met mankracht in snelwandel tempo naar beneden. Aardappelen. Tegelijkertijd gaan er pootaardappelen omhoog. Geen seizoenen.

Het was er koud in Dieng. Het hotel deelde slechts twee flinterdunne dekentjes uit en daar moest ik het mee doen. ‘s Nachts er uit om mijn sokken erbij aan te trekken omdat de dekentjes ergens halverwege mijn kuiten ophielden. Temperatuur bleek tot 8 graden Celsius gedaald te zijn. Brrrrr.

Er is wat vulkanisme rondom Dieng. Er hangt overal zwavelgeur en er zijn een paar kraters waar zwavelmodder en stoom omhoog komen. Daar heb ik geprobeerd te vliegeren. Spectaculair gezicht, soms was ik de vlieger helemaal kwijt omdat ie zich achter een dikke wolk zwaveldamp bevond. Toppop in de bergen. Helaas te weinig wind om er behoorlijk te kunnen vliegeren. Ik moest tegen de wind in rennend boven de krater komen en blijven rennen om mijn camera niet in die vette zwavelmodder te laten plonzen. Toch mooi om eens met camera boven de wolken te zijn.

Er bleef te weinig wind in Dieng, naarmate je hoger in de bergen komt lijkt de wind steeds verder af te nemen. Daarom heb ik de trip ingekort en zijn we eerder terug naar Yogya gereden. Op de terugweg nog in het sawah en visvijverlandschap bij de Borubudur kunnen werken. Lekker briesje terug van de berg.

Nu net gegeten in een Warung hier in Yogya. Wie schreef er ook alweer over de kwaliteit van het eten in verhouding met de hoeveelheid kalenders aan de muur? Dit is een hele goede…

Geef een reactie

