Tambal Ban

Ik schrijf dit vanuit de residency in Yogyakarta. We zijn hier eergisteren aangekomen na 24 uur vliegveld en vliegtuig en met een dodenrit in de plaatselijke taxi als dessert. Wat een enorme drukte op straat: mannen met handkar, fietsers met vervaarlijk uitstekende bagage, paard en wagen voor toeristenvervoer, becak’s (fietstaxi’s) heel veel brommers en walmende bussen. En dat alles rijdt links. De taxichauffeur trommelt tijdens het rijden voortdurend op de claxon om het langzame verkeer te waarschuwen.
We zijn hier goed opgevangen, de residency wordt geleid door Mella Jaarsma, een Nederlandse samen met haar man Nindityo (noem me maar Diet), een plaatselijke kunstenaar. Ze hebben twee dochters waar Juul al mee op stap is geweest. Ze spreken Indonesisch, Javaans, Engels en Nederlands. Juul mag volgende week mee naar de Nederlandse les.
Gisteren ook kennis gemaakt met mijn assistent Anto en mijn mede Artist in Residence Jompet. Voorlopig zal ik ze nog niet veel zien want we zijn hier ook voor een vakantie.
Ondanks de verkeersdrukte hebben we vandaag een klein stuk gefietst, de stad uit richting een suikerfabriek en een keramiek dorp. Bij de residency horen ook twee fietsen, en Juul kon de fiets van een van de dochters van Mella en Diet lenen.
Mijn trapas draaide steeds los onderweg maar je kan hier om de 500 meter je fiets laten repareren. We hebben een klein boekje met fietstochten waar ook de fietsreparatie kosten in staan vermeld: band plakken: 10 cent, een nieuwe buitenband: 1,50 euro, kleine reparaties: 10 cent. Ik had geen kleingeld meer bij me, alleen nog wat dollars. Thank you mister!
Al vrij snel rijd je hier buiten de stad tussen de sawa’s en rietsuikervelden. Prachtig!
Tijdens het fietsen ruik je overal de plasticwalm van kleinschalige afvalverbranding of de bereiding van eten in piepkleine eetstalletjes aan de kant van de weg, en niet te vergeten de mengsmering damp van de brommers. Velen rijden hier met mondkapjes.
We vormen met z’n drieën een opvallende verschijning, overal hoor je Hello, of Hello Mister en als je die groet beantwoord zien we veel lachende gezichten.

Inmiddels zijn we weer twee dagen verder en vandaag hebben we twee brommers gehuurd en ons in het verkeer begeven. Go with the flow is het devies, zo links mogelijk naast de becaks en fietsers maar met voldoende vaart om echt mee te doen. Soms lijken we wel een zwerm mieren die bij een stoplicht vertrekt, allemaal brommers die uitwaaieren over het brede asfalt.
Stofhappen, uitlaatgassen, roetwalmen: en wij thuis maar klagen over de A13.
Doel van de rit was de Prambanan, een eeuwen oude Hindoe tempel zo’n 15 kilometer buiten Yogya gelegen. Eenmaal buiten de stad langs een kanaaltje gereden en iets van het landelijke Java gezien. Pinda’s drogen langs de weg, kleren wassen in een beek , frisgroene sawa’s omzoomd met palmbomen. Af en toe een schaap in de berm, een kar getrokken door een os.
Bij de Prambanan een koude cola (ik zweet als een otter hier, fiets of brommer maakt niks uit) en de tempels bekeken. Opgetrokken uit lavasteen, bijna zwart, met rijk gedetailleerde beeldhouw werken in de bouwstenen. Zeker van een afstand in het groene platte land ziet het er onwezenlijk uit.
Terug naar Yogya hopeloos verkeerd gereden én een lekke band. Natuurlijk ter hoogte van een rijwielhersteller dus we konden snel weer op pad.
Wat opvalt in de stad is de armoede, bij heel veel stoplichten staan bedelaars. Er fietsen mensen door de stad met vrachten karton achterop of met vodden. We zagen een man halfnaakt de weg oversteken, blootsvoets, broodmager. Daarnaast zie je ook de grote “westerse”warenhuizen. Mac Nassi.

Morgen gaan we richting de Merapi, de grote actieve vulkaan op zo’n dertig kilometer buiten Yogya. We nemen een taxi…